3xL Lyssna Lära Leva

Direktlänk till inlägg 16 november 2014

Vilken behandling fungerar bäst....

Av lyssnalaraleva - 16 november 2014 13:11

...Jag skulle nog säga INGEN... OM inte personen själv är med på "tåget".....


Det finns ingen behandling som kommer kunna göra en person fri från sitt missbruk. Oavsett om det gäller narkotika, alkohol, spel, sex eller vad det nu är.

Visst finns det många olika sorters behandlingsmetoder. Men de gör dig inte drogfri. De är och kan vara till stor hjälp, men, sluta med det som är din drog, ja det måste du göra själv !


Och den behandlingen som är bra för en person, den är kanske inte lika bra för en annan person. En del passar vissa och andra passar vissa bättre. Vi är olika, och varje människa är unik. Så är det och så måste det också få vara.


Vad finns det då för olika behandlingsmetoder....

LVM - Är väl egentligen ingen behandling. Utan mer vård och avgiftning. En tvångsåtgärd. Jag tror personligen inte den hjälper, men vi vinner tid. Tid att leta upp ett bra behandlingshem för just denna personen. Och vi vinner tid med att förhoppningsvis få personen motiverad till behandling. Tvång är väl aldrig bra, men att rädda liv måste ha prioritet 1.


12-steg -  är ju en metod som har hjälpt många människor, och hjälp till självhjälp. Tror den är bra för många men inte alla.

Kognitiv behandling - också bra för många men inte alla.

Miljöterapi - ja även detta har hjälpt många, men inte alla.

Öppenvård - Absolut, men det tror jag personligen är bäst som eftervård.

Samtalterapi - Fungerar för vissa men även här tror jag det är bäst som eftervåd.


Sen är det såklart Arbetskoperativ, och där är jag ju "helt såld" på Basta. Är ju partisk där eftersom det var där Dennis tog sig bort från missbruket. Men som Dennis säger: Basta är toppen om du vill och tänker jobba hårt. Då får du stöd, kärlek och feedback. Vill du inte det, ja då är kanske inte Basta "din grej"


Och hur tänker då kommunerna, som är de som gör placeringarna. Man hoppas ju att de tänker på individen och dennes bästa. Men tyvärr tror jag de mest tänker, ramavtal och pengar....


 

        


Översta bilden är Basta arbetskoperativ , nästa Rockesholm utanför Nora, den tredje är Irisbehandlingshem utanför Enköping, sen kommer Mebybehandlingshem som ligger i Flen och den sista är Hornö LVMhem.


Det slår mig att alla har gula huvudbyggnader, undrar om det är något speciellt med det.....



Kram från mamma Mia  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av lyssnalaraleva - 19 april 2015 12:37

Har ni tänkt på hur många fantastiska människor det finns. Både, för oss, kända och även helt okända. Det vimmlar faktiskt av fantastiska människor....      Idag är en sån där dag som inte känns som den bästa dagen. Trots att inget har hänt. Den ...

Av lyssnalaraleva - 28 mars 2015 20:11

Länge sen jag var här. Tiden går, massor händer...på gott o på ont....   För bara några dagar sen så Rockade vi sockor. Ett så fint initiativ, inte bara för människor med Downs syndrom, utan för oss alla. Det är ok att vara olika, det är bra att ...

Av lyssnalaraleva - 17 februari 2015 19:37


För många år sedan var mina söner i stort behov av proffshjälp. En hjälp dom kom att behöva under en lång tid. Vi i familjen kom i kontakt med en helt otroligt duktig terapeut som även är en fin medmänniska. Flera av er vet vem jag pratar om...Ja Has...

Av lyssnalaraleva - 11 februari 2015 21:33


Jag är ju en älskare av ord, ordets betydelse, det skrivna ordet....MEN ibland går det inte att hitta rätt ord. Ord som ger rätt tröst, ord som man vill ska vara till hjälp,,,,,orden räcker inte till.....Och kanske är det just då man ska vara tyst, k...

Av lyssnalaraleva - 26 januari 2015 18:44


Idag är det en annorlunda dag. Den känns overklig, lite skum, lycklig men ändå lite konstig.....   Året var 1999, ja det var då min älsta son aktualiserades på soc. Han blev ett ärende. Ja, det är så det kallas när man får problem med droger och ...

Ovido - Quiz & Flashcards