3xL Lyssna Lära Leva

Direktlänk till inlägg 29 december 2014

...och 2014 var året då...och nej,inga nyårslöften....

Av lyssnalaraleva - 29 december 2014 18:34

År 2014 är snart ett år som vi kan säga, ja det var då....


Hur summerar man detta år....

Ja för mig personligen har det varit ett stort år. Ett år som mestadels har präglats av kärlek. Och drogfrihet, underbara drogfrihet !

Åter ett år då jag med glädje och stolthet kan säga : Ja sönerna är drogfria !

När året började hade jag 2 söner och 2 barnbarn. När året slutar har denna skara vuxit till 2 söner, 4 eller ja kanske 5 (om hon kommer innan årets slut) barnbarn,för självklart räknar vi in alla barnen lika mycket, ja och 2 fina svärdöttrar har det oxå blivit. Kärleken slog till ordentligt detta år. Underbart !

Maken har bytt jobb och vi har haft möjligheten att vara ute med vår båt i ett vackert sverige med en underbar sommar.

Jag har även återfått en del kontakt med en systerdotter. Så glad över det. (självklart har det även funnits saker som kanske inte är så bra, men det goda tar över)

Så vad annat kan jag säga än att 2014 har varit ett Gott år.....ja för oss...tyvärr inte för alla....


Året 2014 var oxå året när vården för psykisk ohälsa återigen fått mindre o mindre prioritet. Året då det ökat med hemlöshet. Året då Sverige återigen och mer visat att vi har en narkotikapolitik som oftast är totalt värdelös. Året då vi återigen kan konstatera att missbruksvården inte fungerar.Året då vi tror att vi kan straffa människor friska.  Året då jag igen o igen o igen hört så mycket fördomar o skitprat om de som är fast i ett beroende, mår psykiskt dålig eller på annat sätt har det svårt. Året då jag personligen blivit besviken o ledsen över olika uttalanden.


Året 2014 var oxå året då flera bekanta, kända och okända fått gå vidare o inte finns med oss längre. Året då drogerna åter skördat liv. Året då flera bekanta har sina kära kvar i missbruk. Året då dessa inte fick den hjälp o stöd på det sättet de har rätt att få.


Jag tycker att vi ska ta tillvara allt det goda som finns i livet, MEN vi måste fortsätta kämpa, strida för de som har det svårt. Vi måste visa politiker,tjänstemän, kommun, landsting...Att vården för alla som behöver vård för missbruk,psykisk ohälsa, olika beroendeproblematik, olika NPFdiagnoser, ja vi måste visa att det behövs och att det behövs förändras och prioritras. Vi måste stå upp för de som inte har ett hem.

Vi måste se till att inte vara så jävla flata o fega. Inte bara sitta hemma i våra soffor o tycka, utan visa vad vi tycker. Och det kan vi göra på olika sätt.


Ingen kan hjälpa alla men alla kan hjälpa någon !   



Har du något nyårslöfte? Det har inte jag. Visst kan jag lova att banta, röra på mig mer, sluta röka mm. Men vem lovar jag det till. Nä den dagen jag gör något av detta så gör jag det för min skull, för att jag vill. Inte för att duga o vara bra i andras ögon. För jag duger som jag är. Och det gör du med. För vi är alla bra, just för att vi är vi.


Året 2015 kommer jag vara den jag är idag, bara lite äldre. Jag kommer forsätta debatera, sticka ut näsan, ha mina åsikter och jag kommer, på det sätt jag kan, kämpa för de som behöver det.

Jag hoppas att 2015 blir ett år då fler får den hjälp de behöver och på rätt sätt.

Och jag kommer fortsätta värna om och ha all den kärlek jag redan har till min familj. Min älskade familj.


 


Kram från mamma Mia   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av lyssnalaraleva - 19 april 2015 12:37

Har ni tänkt på hur många fantastiska människor det finns. Både, för oss, kända och även helt okända. Det vimmlar faktiskt av fantastiska människor....      Idag är en sån där dag som inte känns som den bästa dagen. Trots att inget har hänt. Den ...

Av lyssnalaraleva - 28 mars 2015 20:11

Länge sen jag var här. Tiden går, massor händer...på gott o på ont....   För bara några dagar sen så Rockade vi sockor. Ett så fint initiativ, inte bara för människor med Downs syndrom, utan för oss alla. Det är ok att vara olika, det är bra att ...

Av lyssnalaraleva - 17 februari 2015 19:37


För många år sedan var mina söner i stort behov av proffshjälp. En hjälp dom kom att behöva under en lång tid. Vi i familjen kom i kontakt med en helt otroligt duktig terapeut som även är en fin medmänniska. Flera av er vet vem jag pratar om...Ja Has...

Av lyssnalaraleva - 11 februari 2015 21:33


Jag är ju en älskare av ord, ordets betydelse, det skrivna ordet....MEN ibland går det inte att hitta rätt ord. Ord som ger rätt tröst, ord som man vill ska vara till hjälp,,,,,orden räcker inte till.....Och kanske är det just då man ska vara tyst, k...

Av lyssnalaraleva - 26 januari 2015 18:44


Idag är det en annorlunda dag. Den känns overklig, lite skum, lycklig men ändå lite konstig.....   Året var 1999, ja det var då min älsta son aktualiserades på soc. Han blev ett ärende. Ja, det är så det kallas när man får problem med droger och ...

Ovido - Quiz & Flashcards