3xL Lyssna Lära Leva

Direktlänk till inlägg 26 januari 2015

En dag jag/vi längtat efter,,,men faktiskt en skum dag,,,,,,

Av lyssnalaraleva - 26 januari 2015 18:44

Idag är det en annorlunda dag. Den känns overklig, lite skum, lycklig men ändå lite konstig.....


Året var 1999, ja det var då min älsta son aktualiserades på soc. Han blev ett ärende. Ja, det är så det kallas när man får problem med droger och soc blir inblandade. Man blir aktualiserad, ett ärende och ett personnummer. Som mamma blir man numera kallad Moder Mia Forsström......


För att göra en lång historia kort,,,,ja för drygt 15 år är lååång tid.....Att under så många år leva med förtvivlan, oro, sorg, rädsla, maktlöshet, sjukhusbesök, LVUhem, behandlingshem, terapeuter, behandlingspersonal, förtvivlan, oro, sorg, ilska, strider med soc, polis, polis, sorg, ledsen, behandlingshem, soc, mer terapeuter, LVMhem, älskade son lever du, var är du, oro, ilska och en hel del hopp som mellan varven finns där......Om och om och om igen.....


Men på något konstigt sätt vänjer man sig. Inte med oron o sorgen. Men man vänjer sig att det alltid finns utomstående i ens liv. Att myndigheter och myndighetspersoner alltid finns i ens vardag. Dom har blivit en del av vardagen. Inte en del man tycker om men en del i livet. Att gång på gång behöva tala om sitt/sina barn. Att gång på gång behöva vända ut o in på sig själv. Att mindre o mindre få vara privatpersonen Mia. Man vänjer sig.....


Jag är inte på någotvis otacksam, tvärtom, den hjälp o det stöd jag/vi fått har varit guld värt. Men det är inte alltid man får stödet. Att strida med myndigheter är fan inte lätt. Ofta blir man överkörd. Ofta tar dom beslut som är helt förkastliga, rent av farliga i mitt sätt att se det.....


För 2 år sen återtog Dennis sitt liv. Han åkte till Basta o Nybyggarna. Och av någon anledning så var detta rätt tid, rätt plats,,,,ja det blev bara så rätt. Basta har betytt mycket, både för Dennis o för mig. Alla de som jobbar där, alla fina vänner vi fått, hela familjen. Vänner vi kommer ha resten av våra liv.Och såklart vår älskade Hasse Arvidsson, som alltid stått och står med oss, i med och motgång.

Basta har även varit med och bidragit till flera sidovinster, körkort, motorsågslicens m.fl licenser.


Men idag, som en gift man, väljer Dennis att gå vidare i sitt liv. Nycklar mm lämnades idag tillbaka till Basta. Det är med glädje i hela mitt hjärta jag ser detta. För det är detta som varit det stora målet....En helt vanlig medelsvensson...


Ändå känns det lite skumt. Inga myndigheter som kommer fråga saker, inga myndighetspersoner som ringer...Inga som har med behandling att göra kommer finnas där.....för första gången på drygt 15 år.....Konstig känsla men en bra känsla.


 


Kram från mamma Mia  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av lyssnalaraleva - 19 april 2015 12:37

Har ni tänkt på hur många fantastiska människor det finns. Både, för oss, kända och även helt okända. Det vimmlar faktiskt av fantastiska människor....      Idag är en sån där dag som inte känns som den bästa dagen. Trots att inget har hänt. Den ...

Av lyssnalaraleva - 28 mars 2015 20:11

Länge sen jag var här. Tiden går, massor händer...på gott o på ont....   För bara några dagar sen så Rockade vi sockor. Ett så fint initiativ, inte bara för människor med Downs syndrom, utan för oss alla. Det är ok att vara olika, det är bra att ...

Av lyssnalaraleva - 17 februari 2015 19:37


För många år sedan var mina söner i stort behov av proffshjälp. En hjälp dom kom att behöva under en lång tid. Vi i familjen kom i kontakt med en helt otroligt duktig terapeut som även är en fin medmänniska. Flera av er vet vem jag pratar om...Ja Has...

Av lyssnalaraleva - 11 februari 2015 21:33


Jag är ju en älskare av ord, ordets betydelse, det skrivna ordet....MEN ibland går det inte att hitta rätt ord. Ord som ger rätt tröst, ord som man vill ska vara till hjälp,,,,,orden räcker inte till.....Och kanske är det just då man ska vara tyst, k...

Av lyssnalaraleva - 17 januari 2015 16:28

Ja så är det iallafall för mig...När jag brinner för något, när jag blir upprörd, när jag tycker människor behandlas fel, då kommer mitt driv. Jag går igång och obekväm som jag är, ja så kan jag uppfattas, då sticker jag ut näsan och tar fram min åsi...

Ovido - Quiz & Flashcards