3xL Lyssna Lära Leva

Direktlänk till inlägg 23 december 2014

Tankar runt en skinkmacka...och en fråga jag fick....

Av lyssnalaraleva - 23 december 2014 19:50

Jag, som så många andra, har fixat bl.a skinkan ikväll. Har just smakat en skinkmacka o den var lika god som alltid. Något speciellt det där, med den första skinkmackan....

Jag, som många andra, har fotat, det är granen, det är paketen under granen, det är all julmat som lagas...Kollar dagstidningar på nätet, kollar olika sociala medier....Korten liknar varandra. Och alla präglas dom av lycka o gemenskap. Och det är klart, det är det vi fotar, både du och jag. För vi har den möjligheten, vi har dom resurserna. Skönt för oss.


Men hur är det för alla som inte kan visa, som inte har möjligheten till maten, klapparna, värmen....Vad ska dom visa? Och alla missbrukare, som undrar hur i helsike ska dom kunna eller ens orka försöka hålla upp en god fasad imorgon? Och alla som inte har en bostad? Och alla som mår psykiskt dåligt? Och alla barn som ser sina föräldrar onyktra o sluddriga?.... För imorgon är vi alla glada....eller....

Och alla föräldrar,syskon eller andra nära, de som undrar var deras anhörige är, om han/hon kommer hem i jul, om han/hon ligger i någon kvart, om han/hon kanske är på sjukhus eller värsta tänkbara senarium......

Min skinkmacka blir inte alls lika god när jag tänker på detta...

Tänk om man kunde få ha ett trollspö, om så bara för en helg. Att kunna svepa runt lite med trollspöt o alla, precis alla fick må riktigt gott, hela helgen. Må gott i både kropp o själ.


Jag fick en fråga för någon vecka sen, av en person. Hxn frågade om "jag hade gått o blivit religiös"...Jag svarade: Varför tror du det? - Jo, du säger o skriver saker som om du blivit religiös och bryr dig om som en religiös....

Hm, att bry sig om betyder väl inte religiös? Jag menar, det finns väl både religiösa och icke religiösa som bryr sig om. Finns hur många människor som helst som bryr sig om. Empati och medmännsklighet har inget med varken religion eller politik att göra. Utan det är nått man bara gör. Ibland syns/hörs det o ibland inte.

Jag är inte ens troende,,,,jo nu ljög jag,,,,,för jag tror på människan, att vi vill gott, både till oss själva och till de runt om oss. Kända som okända. Så jag är nog troende, jag tror på mig, dig, oss, er, vi....


Och just nu vill jag tro och hoppas att alla kanfå en bra Julhelg. För det är vi alla värda, eller hur....


 


Kram från mamma Mia   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av lyssnalaraleva - 19 april 2015 12:37

Har ni tänkt på hur många fantastiska människor det finns. Både, för oss, kända och även helt okända. Det vimmlar faktiskt av fantastiska människor....      Idag är en sån där dag som inte känns som den bästa dagen. Trots att inget har hänt. Den ...

Av lyssnalaraleva - 28 mars 2015 20:11

Länge sen jag var här. Tiden går, massor händer...på gott o på ont....   För bara några dagar sen så Rockade vi sockor. Ett så fint initiativ, inte bara för människor med Downs syndrom, utan för oss alla. Det är ok att vara olika, det är bra att ...

Av lyssnalaraleva - 17 februari 2015 19:37


För många år sedan var mina söner i stort behov av proffshjälp. En hjälp dom kom att behöva under en lång tid. Vi i familjen kom i kontakt med en helt otroligt duktig terapeut som även är en fin medmänniska. Flera av er vet vem jag pratar om...Ja Has...

Av lyssnalaraleva - 11 februari 2015 21:33


Jag är ju en älskare av ord, ordets betydelse, det skrivna ordet....MEN ibland går det inte att hitta rätt ord. Ord som ger rätt tröst, ord som man vill ska vara till hjälp,,,,,orden räcker inte till.....Och kanske är det just då man ska vara tyst, k...

Av lyssnalaraleva - 26 januari 2015 18:44


Idag är det en annorlunda dag. Den känns overklig, lite skum, lycklig men ändå lite konstig.....   Året var 1999, ja det var då min älsta son aktualiserades på soc. Han blev ett ärende. Ja, det är så det kallas när man får problem med droger och ...

Ovido - Quiz & Flashcards