3xL Lyssna Lära Leva

Direktlänk till inlägg 17 januari 2015

Upprördhet kan vara drivkraften... I krig finns inga vinnare, bara förlporare

Av lyssnalaraleva - 17 januari 2015 16:28

Ja så är det iallafall för mig...När jag brinner för något, när jag blir upprörd, när jag tycker människor behandlas fel, då kommer mitt driv. Jag går igång och obekväm som jag är, ja så kan jag uppfattas, då sticker jag ut näsan och tar fram min åsikt.......


Har varit sjuk några dagar och då har jag haft tid att läsa mycket. Några av de saker som dom senaste dagarn har fått upp mitt adrenalin är....IS, vad i helvete håller de på med och vad i helvete har Örebro kommun för sjuka ideèr? Hur lite tid lägger kommunerna på anhöriga/familj/vänner som har en kär som är i missbruk och/eller har en tuff NPFdiagnos, Hur ofta används barn som hemliga vapen för att "straffa" en annan förälder pga eget ego..... Världen, männskligheten börjar i mina ögon vara så svår att förstå sig på. Eller så är jag lite blåst och blåögd....Jag vet inte, men jag vet att: I krig finns inga vinnare, bara förlorare......


I min kommun, Örebro, så har politikerna ett förslag:  De tycker att vi ska hjälpa IS anhängare som återvänder till kommunen. Hjälpa dom med psykologhjälp, arbete mm. För mig är detta helt absurt ! Jag anser, oavsett om de är födda här eller om de kommit hit som flyktingar. Ja var då kvar i Sverige, men väljer du att åka tillbaka, kriga, utföra terrordåd mm. Då har man ingen rätt att komma tillbaka. Det är min personliga uppfattning. 

Vem tänker på de som flytt från detta. De som sett sin dotter blivit våldtagen, de som sett sin kära blivit halshuggen mm mm. Det är dom som behöver hjälp, det är dom vi ska stötta. Att "ta tillbaka" dessa människor, dessa som förstört livet för andra...Nej, de gjorde ett val då de återvände. Jag har min åsikt. Kanske blir jag "nackad" pga av den. Men jag anser att någonstans har vi alla ett val och efter ett val kommer oxå konsekvenser.


 

Jag blir både förskräckt och rädd när jag ser vart vår värld är påväg...



Jag är, som ni kanske vet, med i flera nätverksgrupper. Grupper som handlar om Missbruk, NPF, Orättvisor, Anhörigstöd, Jämnställdhet åt BÅDA håll och Familjer...


Ofta läser man om hur dåligt familjen och andra anhöriga mår. Vilket vi gör ! Och man ser hur lite stöd man får från kommunen. Vilket är en stor brist !

Om man tänker på hur många missbrukare vi har i vårt land, hur många som mår psykiskt dålig, om man sen ser att det runt varje person finns mellan 5 - 7 anhöriga som mår dåligt. Ja då måste väl, även den som är dålig på matematik, inse att Vi är många. Men var är stödet? Varför måste vi leta och strida för att få lite hjälp? Är inte Vi viktiga? 

En stor varm kram till våra egna Grupper. För tillsammans är vi starka, eller försöker vara starka och stötta varandra.

Jag har ju turen att inte ha alla dessa bekymmer idag. Men jag har haft det och idag kan jag iallafall försöka finnas där för andra. Och man har ju ingen garanti,,,,


 

Se oss anhöriga.Alla i en familj är viktiga. Alla har rätt att få må bra. Se mig för den jag är.



Finns många grupper, många bloggar om familj. Har i dagarna läst en del i dom och slås av...Hur ofta sägs/skriv inte orden: Det är för barnens skull. Och hur ofta är inte detta en lögn, eller kanske inte lögn men... Jag menar INTE att någon gör något för att vara elak mot barnen. Absolut inte. Vi älskar ju våra barn, barnbarn    Men jag tror att ibland är vårt ego inblandat. Har, tyvärr, själv varit lite ego då mina barn var små....För ett barn är föräldrarna viktigast, både pappa och mamma. Resten av släkten är oxå viktig. Syskon, mor och farföräldrar.Bonusfamiljen med både vuxna och barn. Och många andra. Men barn är lojala, iallafall har jag fått det intrycket. Barn svarar nog ofta det som de tror att vi vill höra. Dom vill ju inte att någon ska vara arg på någon. Ibland kan man oxå få det svar man vill ha, beroende på hur man ställer en fråga.

Barnen är ofta så mycket klokare än vi vuxna. Vi kanske skulle lära mer av dom. Lära oss att inse att vi alla har rätt till hela vår familj. Kärnfamilj, Stjärnfamilj eller kanske Regnbågsfamilj,,,, det spelar ingen roll, huvudsaken är att vi vuxna och barnen, ja alla i familjen känner kärleken.


 

Hoppas att denna bild inte stämmer med verkligheten....


Kram från mamma Mia   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av lyssnalaraleva - 19 april 2015 12:37

Har ni tänkt på hur många fantastiska människor det finns. Både, för oss, kända och även helt okända. Det vimmlar faktiskt av fantastiska människor....      Idag är en sån där dag som inte känns som den bästa dagen. Trots att inget har hänt. Den ...

Av lyssnalaraleva - 28 mars 2015 20:11

Länge sen jag var här. Tiden går, massor händer...på gott o på ont....   För bara några dagar sen så Rockade vi sockor. Ett så fint initiativ, inte bara för människor med Downs syndrom, utan för oss alla. Det är ok att vara olika, det är bra att ...

Av lyssnalaraleva - 17 februari 2015 19:37


För många år sedan var mina söner i stort behov av proffshjälp. En hjälp dom kom att behöva under en lång tid. Vi i familjen kom i kontakt med en helt otroligt duktig terapeut som även är en fin medmänniska. Flera av er vet vem jag pratar om...Ja Has...

Av lyssnalaraleva - 11 februari 2015 21:33


Jag är ju en älskare av ord, ordets betydelse, det skrivna ordet....MEN ibland går det inte att hitta rätt ord. Ord som ger rätt tröst, ord som man vill ska vara till hjälp,,,,,orden räcker inte till.....Och kanske är det just då man ska vara tyst, k...

Av lyssnalaraleva - 26 januari 2015 18:44


Idag är det en annorlunda dag. Den känns overklig, lite skum, lycklig men ändå lite konstig.....   Året var 1999, ja det var då min älsta son aktualiserades på soc. Han blev ett ärende. Ja, det är så det kallas när man får problem med droger och ...

Ovido - Quiz & Flashcards