3xL Lyssna Lära Leva

Direktlänk till inlägg 5 januari 2015

SoL och LSS, lagar som ofta är ett skrämande "skämt"....hm, socialamedier,,,

Av lyssnalaraleva - 5 januari 2015 14:15

Är några dagar sen jag bloggad sist. Helgerna går i varandra, mycket händer, många man ska hinna träffa. Vilket är så mysigt. Det absolut största som hänt detta år, 2015. Ja det är självklart att vi igår kväll åter fick ett nytt barnbarn. Lilla Charlie kom till världen. Älskade lilla flicka     Familjen utökas liksom våra hjärtan. Alla har dom ett eget rum i våra hjärtan. Vi är glada och stolta. Och stoltast av alla är såklart mamma Alääx och pappa Patric. Hon är så otroligt söt, deras lilla dotter.


Nu lite tråkigare saker....Jag tänker på våra lagar SoL och LSS. Två lagar som ska hjälpa och stötta människor i olika utsatta situationer. Människor som kan behöva lite extra stöd/hjälp. Praktiskt, ekonomiskt, ibland både och, dessutom ska SoL hjälpa människor som är i behov av vård/behandling, att de just får den hjälpen. Men fungerar det så.......

Nej det tycker inte jag ! I SoL tänks det nog mer på ekonomi än människors välbefinnande. Man tittar på dom billigaste lösningana, om man ens tittar på något. Det billigaste betyder fan inte det bästa. Och dom (kommunen) biter sig själva i svansen. För om dom nu ska tänka ekonomi så bör dom tänka långsiktigt. En person i missbruk blir inte hjälpt av något urinprov, ett par månader på behandlingshem och sen då,,,,hem till ingenting. OM det nu över huvudtaget finns ett hem att återvända till.

Och en annan fråga, ser SoL till hela familjen? Nej det gör dom inte ! Ser dom till barnens bästa? Nej det gör dom inte heller. Dom fortsätter i samma som de alltid gjort. Den enkla vägen. Värna om barnen, värna om pappa och mamma. Oavsett om dom finns på samma ställe eller ej.

Hm, man ska ju inte fokusera på kön längre. Men det görs när det passar. Den enkla vägen. Kanske vi alla skulle vara Hen, men då skulle ju världen dö ut......(japp lite provokativ där)

LSS då, är inte den lagen bra? Jo visst är den det väldigt ofta. OM det gäller gravt/måttligt utveecklingsstörda människor, ja där det är så uppenbart att dessa människor måste ha hjälp för att överleva. Och det är bra, MEN om du har en väldigt lindrig utvecklingsstörning eller ingen alls. Du är högfungerande, helt "normalt" intellekt, men kanske har diagnosen Autism eller Asperger (ja som numera inte finns men människorna finns) Ja då är det mer regel än undantag att du inte får hjälp/stöd.

Du anses vara allt för "duktig" att få hjälp. Men det kanske är så att det är inte hygien,resor,mat eller annat sånt du behöver hjälp med. Kanske du behöver hjälp med kontakter med myndigheter, stöd hos arbetsförmedlingen, hjälp att få bostad eller annat, men icke. Du hamnar i moment 22....

Är du sen kanske en person som är i behov av lite SoL, lite LSS, ja då kan du nog räkna med ingen hjälp alls....

Nä dessa lagar bör ses över och ändras så att dom kommer människorna tillgodo, de människor som behöver dom !!!


Sociala medier har tagit över mycket av vår tid.Jag själv är en av dom som sitter mycket vid datorn. Det är FB, Instagram och Blogga som jag pysslar mycket med. Asocial, ja kanske lite. Eller så är det så här utvecklingen är....Jag vet inte. Men jag vet att jag gillar att skriva. Skriver även en del poesi, men det gömmer jag i datorn. Det är mitt, bara mitt.

Ibland får jag höra att någon inte alls gillar det jag skriver. Och det gör inget, för det är bra med olika åsikter. Debattera är både roligt och givande. Men när man får höra att dina uttryck eller liknande inte "passar sig", ja då blir jag lite putt. 

Det man inte vill läsa, eller läsa om. Ja det bästa man då kan göra är nog att låta bli att läsa det.

Just detta att var och en får skriva vad det vill (ja inom lagen o utan att göra illa någon förstås), ja det är det som jag iallafall uppskattar. Men skriver det man vill och man läser det man vill. Enkelt !



Åter det glada....Just nu längtar vi så mycket att få träffa lilla Charlie, lilla prinsessan.  

En trött liten Prinsessa. Hon hade ju lite att jobba med igår.



Kram från mamma Mia   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av lyssnalaraleva - 19 april 2015 12:37

Har ni tänkt på hur många fantastiska människor det finns. Både, för oss, kända och även helt okända. Det vimmlar faktiskt av fantastiska människor....      Idag är en sån där dag som inte känns som den bästa dagen. Trots att inget har hänt. Den ...

Av lyssnalaraleva - 28 mars 2015 20:11

Länge sen jag var här. Tiden går, massor händer...på gott o på ont....   För bara några dagar sen så Rockade vi sockor. Ett så fint initiativ, inte bara för människor med Downs syndrom, utan för oss alla. Det är ok att vara olika, det är bra att ...

Av lyssnalaraleva - 17 februari 2015 19:37


För många år sedan var mina söner i stort behov av proffshjälp. En hjälp dom kom att behöva under en lång tid. Vi i familjen kom i kontakt med en helt otroligt duktig terapeut som även är en fin medmänniska. Flera av er vet vem jag pratar om...Ja Has...

Av lyssnalaraleva - 11 februari 2015 21:33


Jag är ju en älskare av ord, ordets betydelse, det skrivna ordet....MEN ibland går det inte att hitta rätt ord. Ord som ger rätt tröst, ord som man vill ska vara till hjälp,,,,,orden räcker inte till.....Och kanske är det just då man ska vara tyst, k...

Av lyssnalaraleva - 26 januari 2015 18:44


Idag är det en annorlunda dag. Den känns overklig, lite skum, lycklig men ändå lite konstig.....   Året var 1999, ja det var då min älsta son aktualiserades på soc. Han blev ett ärende. Ja, det är så det kallas när man får problem med droger och ...

Ovido - Quiz & Flashcards