3xL Lyssna Lära Leva

Direktlänk till inlägg 12 januari 2015

När tiden inte räcker till....

Av lyssnalaraleva - 12 januari 2015 21:20

Ja nog är det så. Ibland räcker tiden inte till. Eller kanske är det mer så att man prioriterar sin tid.

Sista veckan har jag gett all min tid till nya lilla älskade barnbarnet, hennes mamma o pappa. Och precis så ska det vara, att man sätter sin familj först. Hade även två av barnbarnen här i helgen. Älskar att mysa med min familj. Vara tillsammans med de jag älskar.


Men jag har oxå pysslat med annat. Det som även mitt hjärta brinner för. Ja att finnas för människor som kanske behöver extra stöd. Människor som är som alla andra, som är lika mycket värda som alla. Jag kan aldrig förstå och kommer aldrig att acceptera att man "ser ner på" andra, de som kanske inte har alla resurser som jag eller kanske du. För de har faktiskt annat som både jag och fler med mig saknar. Alla är vi bra, men ibland på lite olika saker. Och det borde ses som en resurs, att vi människor kan kompletera varandra !


Jag är med i två olika nätverksgrupper, där vi stöttar varandra i olika frågor ang missbruk och NPFdiagnoser. Jag blir lika skrämd och ledsen varje gång jag läser om hur ovärdigt samhället behandlar människor med denna problematik. Ibland undrar jag om behandlingshemmen runt om i Sverige och kommunerna som anlitar dessa, gör det enbart för att spara pengar och för att "bli av med problemet". Det skrämmer mig till tusen att se hur de som har mandat att bestämma, hur de behandlar människor. Och ja jag tänker, Fy fan !

Och det skrämmer mig hur samhället ser på människor med olika diagnoser. De ser ofta på dom som en sämre sorts varelser, ja det är faktiskt så. Och ja jag tänker, Fy fan !

Och det skrämmer mig, hur vi idag, år 2015 behandlar, eller rättare sagt inte behandlar människor utan bostad, de hemlösa. Och ja jag tänker, Fy fan !


Jag har lite nått en gräns. En gräns där jag inte kommer fortsätta tänka, Fy fan ! Nä jag tänker agera. Ingen har rätt att trampa på någon annan. Ingen har rätt att se ner på någon annan. Och vi alla, vi kan stå upp för varandra. Både de som har en proffision och alla vi som bara är medmänniskor !


Detta tänk och mycket skrivande har tagit mycket av min tid ett tag, och det har det gjort just för att jag prioriterar, Vi är alla bra. Vi är alla värda att älskas. Vi är alla olika och det ska vi och får vi vara. 


Kram från mamma Mia   

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av lyssnalaraleva - 19 april 2015 12:37

Har ni tänkt på hur många fantastiska människor det finns. Både, för oss, kända och även helt okända. Det vimmlar faktiskt av fantastiska människor....      Idag är en sån där dag som inte känns som den bästa dagen. Trots att inget har hänt. Den ...

Av lyssnalaraleva - 28 mars 2015 20:11

Länge sen jag var här. Tiden går, massor händer...på gott o på ont....   För bara några dagar sen så Rockade vi sockor. Ett så fint initiativ, inte bara för människor med Downs syndrom, utan för oss alla. Det är ok att vara olika, det är bra att ...

Av lyssnalaraleva - 17 februari 2015 19:37


För många år sedan var mina söner i stort behov av proffshjälp. En hjälp dom kom att behöva under en lång tid. Vi i familjen kom i kontakt med en helt otroligt duktig terapeut som även är en fin medmänniska. Flera av er vet vem jag pratar om...Ja Has...

Av lyssnalaraleva - 11 februari 2015 21:33


Jag är ju en älskare av ord, ordets betydelse, det skrivna ordet....MEN ibland går det inte att hitta rätt ord. Ord som ger rätt tröst, ord som man vill ska vara till hjälp,,,,,orden räcker inte till.....Och kanske är det just då man ska vara tyst, k...

Av lyssnalaraleva - 26 januari 2015 18:44


Idag är det en annorlunda dag. Den känns overklig, lite skum, lycklig men ändå lite konstig.....   Året var 1999, ja det var då min älsta son aktualiserades på soc. Han blev ett ärende. Ja, det är så det kallas när man får problem med droger och ...

Ovido - Quiz & Flashcards